Sportvasten; afgerond!

Het zit er op! De 10 vastendagen zijn klaar!

Na 10 dagen van vasten, sporten en weinig eten heb ik vanochtend de afsluitende test gedaan. In de test worden de resultaten van vandaag vergeleken met die van voor het sportvasten en ook van voor de periode dat ik op het sportvasten voorbereid werd (4 weken). En ik kan zeggen dat ik dik tevreden kon zijn met de resultaten. Even een paar cijfertjes op een rij:

Gewicht: van 122,2 naar 114,6 kilo (-7,6 kilo)

Vetpercentage: van 27,6 naar 24,2 (-3,4%)

Body Age: van 44 naar 40 jaar (4 jaar jonger!) 

Kortom mijn lichaam heeft bijna weer de leeftijd die ik werkelijk heb. ;-)

Een mooi maar heel zwaar onderdeel van de test is de wall-sit. Gehurkt tegen de muur zitten. De vooruitgang hierin was enorm. Van 79 seconden bij de eerste keer, naar 146 seconden nu. Bijna een verdubbeling.  

Conclusie: sportvasten is pittig, maar als je jezelf er fysiek en mentaal goed op voorbereid is het wel te doen voor de meeste mensen. Onderschat het niet want dan wordt het zwaar. Toch zal het voor de een veel gemakkelijker gaan dan de ander. Ik at best wel veel en dan is dit een behoorlijk stuk minder. Sommige andere mensen ontbijten nu al vrijwel niks en lunchen ook nauwlijks. Dan hoef je nu niet veel om te schakelen. Les is dat je het aantal kolhydraten dat je inneemt moet beperken.

Het ingezette proces zal zich de komende tijd nog doorzetten als je blijft sporten en niet te gek doet met voeding. Daar moet een balans in gevonden worden. Dan zal het gewicht en het vetpercentage nog verder dalen. Over twee weken zullen we weer kijken hoe het er voor staat.

Voor een ieder die het ook wil gaan doen; succes en bedankt voor het volgen! 

Sportvasten; de opbouwdagen 1 en 2

Het einde komt in zicht! Bij de opbouwdagen mag er weer voorzichtig begonnen worden met eten. En dat smaakt dan extra goed natuurlijk na enkele dagen vasten. Het vult ook behoorlijk, hoewel ik moet zeggen dat ik na 2 uren alweer een knorrende maag had. Koffie doet in dat geval wonderen en in de middag spreid ik zoveel mogelijk de pistachenootjes die je mag hebben (50 gram eerste dag en daarna 100 gram); heerlijk!

Op de 2e opbouwdag weer op de weegschaal. Het gaat niet meer zo snel; 1,4 kilo extra er af tov 3 dagen eerder. Totaal nu 7,3 kilo 

Vooraf geen zin om te sprten, maar als je dan weer bezig bent krijg je er weer energie van.

Hoewel ik ook op de opbouwdagen regelmatig een hongergevoel heb kom ik deze dagen prima door. Ik kan inmiddels wel aardig met die knorrende maag omgaan. De 3e opbouwdag is Kroningsdag, maar voor mij geen oranje tompoucen, of andere lekkernijen. Maar het einde is in zicht en die laatste 2 dagen gaan ook nog wel lukken! 

Sportvasten, de vastendagen

De vastendagen. 3 dagen leven op 3x 150 ML vruchtensap, aangevuld met supplementen en water en koffie, thee. Pittig. De eerste vastendag mijn eerste grote dip gehad waarbij ik me heel slap voelde. 16 uur 's middags even naar bed gegaan en geslapen.

Ik keek nu op tegen vastendag 2, maar deze dag ging al stuk beter. Ipv op cardio-fiets op een spinning-fiets gereden. Hierbij kan je zelf de zwaarte beter indelen. Op de weegschaal bleek ik alweer 1,6 kilo te zijn afgevallen in de afgelopen dag. Totaal staat nu al op 5,9 kilo. Dat na 4 dagen! Normaal valt een man in totaal 4-6 kilo af. Bij mij zal dit wel over de 10 gaan.

Vooraf werden vastendag 3 en de eerste opbouwdag als de zwaarste betiteld. Vandaar dat dit in het weekend is gepland. We zijn op de vrijdag naar een vakantiehuisje vertrokken waar ik 1 nacht zal blijven. Als je 'op vakantie' bent is het toch wel iets lastiger om niks te eten, maar goed, smokkelen is geen optie. De 3e vastendag was een vrije zaterdag dus erg rustig aan gedaan. Mountainbike meegenomen en een half uur daar op gefietst in de prachtige omgeving van Putten.  Met koffie deze dag het hongergevoel verdringen en op naar de eerste dag waar weer gegeten mag worden. Kan niet wachten ;-) Vandaag niet op de weegschaal gestaan, dus ben benieuwd morgen... 

Sportvasten, vastendag 1

De 1e vastendag. De hele dag teren op 3x 150 ML vruchtensap. Gelukkig mag je daarnaast gewoon water, koffie en thee drinken, zolang je daar maar niks in doet. Ook drink je iedere dag 3 bidons (500ML) water met daarin een poedertje die de 'metabolic switch' helpt tot stand te brengen. Ook worden er iedere dag pilletjes geslikt; vitaminepil, omega capsules, CalMagZink tabletten. Om zodoende aan te vullen wat je nu tekort komt.

Gisteren voelde ik me 's avonds prima. Verbazingwekkend eigenlijk, ondanks dat me al steeds zware dagen werden voorspeld. Vandaag is wel de lastigste tot dusverre. Bij het fietsen had ik de laatste 10 minuten ook zware benen en het vermogen dat gedraaid kan worden wordt ook wat minder. Qua afstand niet. Gewoon weer 20 km gefietst in 40 minuten.

Volgens trainer Wim Sikma is tijdens het sporten op deze dagen het heel belangrijk dat je niet gaat verzuren. Dan breek je namelijk eiwitten af in de spieren, dat is niet de bedoeling.

De urinetest weer gedaan en helaas was die niet veel veranderd tov gisteren. Als je geluk hebt gaat de switch zo snel dat je slechts 2 dagen hoeft te vasten. Dat zal er nu wel niet in zitten. Kleine tegenvaller.

Maar we houden de moed er in, gewoon rustig aan doen. Niet teveel plannen maken gedurende het sportvasten dan kom je de dag wel door op heel weinig 'voedsel', zo lijkt het. 

Uitleg over Sportvasten

Hierbij nog even wat extra uitleg over Sportvasten

10-Daagse Sportvasten Kuur -

Met sportvastenkuur zal je de glycogeenvoorraad in je spieren en in je lever opmaken, waardoor je lichaam een metabole switch zal maken en overgaat van suiker- op vetverbranding. De metabole switch wordt bereikt door een specifieke combinatie van voeding, vasten, suppletie en sporten toe te passen. Na de kuur van 10 dagen blijft het resultaat behouden door een aantal eenvoudige richtlijnen op te volgen (‘Keep the Switch’). De sportvasten traject is bestaat uit 3 fase: Prepare for the switch, Make the switch en Keep the switch.

Wat zijn de voordelen:
• Je verliest in 10 dagen gemiddeld 2 tot 4 kg bij vrouwen en 3 tot 6 kg bij mannen.
• Een eventuele koolhydraatverslaving verdwijnt.
• Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie.
• Herstel na sporten is veel groter.
• Je suikerstofwisseling verbetert, je cholesterol daalt, je bloeddruk daalt in veel gevallen

 

Sportvasten: Afbouwdag 2 en start afbouwdag 3

Afbouwdag 2 begon met hetzelfde ontbijt als afbouwdag 1; kiwi met sinaasappel. Alleen was de hoeveelheid sap teruggebracht van 250 ML naar 150 ML. De kinderen naar school en opvang gebracht en weer op naar de sportschool. Ietsje slap in de benen begonnen, maar tijdens het sporten ging het eigenlijk heel goed. Je traint met hartslagmeter en er was een maximale hartslag ingevoerd, zodra je daar overheen gaat ga je een niveau omlaag. Moet zeggen dat het me verbaasde hoe het ging.

5 minuten warming up, 30 minuten fietsen, 5 minuten cooling down en ruim 20 km op de teller.

Als lunch wokgroenten. Normaal vind ik dat niks bijzonders, maar nu is alles lekker. Ook mocht ik weer 50 grams pistachenoten. Die heb ik zoveel mogelijk over de dag verspreid.

Bij de urinetest bleek er al iets van verkleuring te zijn, dus de 'switch' is gaande. Het gaat dan om een metabolic switch, waarbij, als ik het goed zeg, de lichaam op een gegeven moment geen suikers meer vindt in je lichaam en dan overgaat naar vetverbranding.

Avondeten was groetesoep. Een bouillon met daarin een zakje soepgroentes, heerlijk, maar na het eten voelde ik me even minder. Het lichaam moest hard werken om dit te verwerken.

Vroeg naar bed gegaan en daar tv gekeken. Uiteindelijk nog best lang wakker gebleven.

Afbouwdag 3: vandaag staat er uitsluitend sap op het programma. 's Ochtends 2 glazen verse vruchtensap, 's middags weer en 'savonds 3 glazen tomatensap. Het eerste glas in de ochtend dronk ik wat te snel en dat steeg me dan ook direct naar het hoofd. Wat een sensatie wat nu al dat beetje suiker doet; bijzonder.

Voor het sporten even op de weegschaal. Sinds vrijdag, laatste weegmoment, 3,3 kg afgevallen. Wel was te zien dat dit voornamelijk nog vocht is. % vocht in lichaam was verminderd, vet zelfs iets verhoogd, maar in het 2e deel van het sportvasten zal het vet meer verbrand gaan worden. Toch was volgens de begeleider 3,3 kg aan het begin van de 3e dag al best veel. 

Het sporten ging eigenlijk best wel goed. Iets slapper dan gisteren, maar na 5 minuten warming up, 30 minuten doorfietsen en 5 minuten cooling down stond er uiteindelijk 19,74 km op de teller. Gisteren waren dat meer kilometers, maar had ik minder calorieën verbrand.

Na het sporten weer heerlijk van mijn sapje gedronken, nu met kleine slokjes. Voor de middag staan er nog 2 glazen sap op het programma. Gaan we vast wel weer redden. Morgen eerste vastendag. Zien we dan wel weer! 

22 april 2013, Sportvasten, afbouwdag 1

Vandaag de eerste dag van het sportvasten, een dag die me niet tegen is gevallen. 

 De dag begon met een gezond ontbijt, een sinaasappel, een kiwi en 250 ml vruchtensap. Dit in combinatie met wat pilletjes uit het sportvasten-pakket (vitaminepil, visoliecapsules en Magnesiumzink tabletten) Na het ontbijt op weg naar Unifit, Gorredijk. Hier stond een half uur fietsen op het programma. Gistermiddag nog bijna 60 km op de weg gefietst, nu stapten we weer op de hometrainer. Hartslagmeter om en fietsen maar. De hartslag moest tussen de 125 en 145 blijven en uiteraard werd hierbij de bovengrens gezocht. Ik moet zeggen dat dit prima ging. Uiteindelijk stond er na de cooling down en 35 min fietsen 18 km op de teller.

 Na het fietsen nog even gesproken met twee mannen die ook het Sportvasten hadden gedaan. De een zo'n 4 weken geleden, de ander was net klaar. Hieruit bleek maar weer dat voor iedereen er andere dagen zijn die het zwaarst zijn. Laten we het maar zelf ervaren.

De lunch was prima. 100 gram sla, twee tomaten er doorheen, 10 olijven en wat olijfolie. Smaakte goed en vulde ook wel. Tenslotte mocht ik 50 gram pistachenoten opeten. Dit heb ik wat verdeeld over de middag. De eerste honger kwam zo rond half 4 en ik was dan ook wel blij toen we rond half 6, kwart voor 6 het avondeten, wat eerder dan normaal, klaar hadden. Gewokte groenten en een beetje rijst; heerlijk. Ook hierna weer 50 gram pistachenoten. Inmiddels is het rond half 8 en de eerste dag is me niet tegenvallen, maar goed het is pas het begin. Morgen zal er weer wat minder te eten zijn en vanaf woensdag staat er een aantal dagen alleen maar sap op het programma. Wordt vervolgd.

Sportvasten, 1 dag voor aanvang

Morgen 22 april 2013 begin ik met Sportvasten. 10 dagen de tijd om je lichaam de, metabolic, switch te laten maken van suikerverbranding naar vetverbranding.

Ik kwam op het idee om te gaan Sportvasten nav een berichtje van Sportvasten-coach Wim Sikma op Facebook. Zijn opmerking maakte mij nieuwsgierig en ik zocht meer informatie op Internet. Ik was op zoek naar een methode om mijn lichaam een 'boost' te geven en zodoende na een lange winter, waarin ik relatief weinig had gesport weer lekkerder in mijn vel te zitten. Al snel schreef ik me na een informatief gesprek in bij Sportcentrum Unifit in Gorredijk. Er moest eerst een test gedaan worden om mijn fysieke toestand te bepalen. Daar viel wel wat aan te verbeteren, zo bleek. 4 weken lang werd ik, ter voorbereiding op het sprtvasten, flink onder handen genomen door mijn gedreven coach, Nadir en niet zonder resultaat. Afgelopen vrijdag werd ik weer getest en de resultaten waren al een stuk verbeterd. 

Zo was oa mijn verpercentage gedaald van ruim 27% naar ruim 24%. Bijna 3% er af! Ook was de conditie aanzienlijk verbeterd. Ik was klaar voor het Sportvasten.

Wat te verwachten? Ik ben een snoeper en eet ook veel koolhydraten in de vorm van brood, aardappels en pasta's, dus ik zal wel de nodige afkickverschijnselen krijgen. Gemiddeld valt een man 4-6 kilo af, maar er zijn uitschieters tot zelfs 10 of meer. Ik verwacht eerlijk gezegd wel boven de 6 uit te komen aangezien ik nog wat overgewicht heb. En uiteraard hoop ik er een stuk fitter en energieker uit te komen.

Het wordt een grote uitdaging en ik zal het proberen op de blog van dag tot dag bij te houden, zodat mensen die later aan het traject willen beginnen er wellicht wat aan kunnen hebben. 

Met sportieve groet, Danny